نتیجه 9 ماه تلاش سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کردستان و بانک‌ها برای کاهش تعداد چک‌های برگشتی؛ «تقریباً هیچ»!
«علی نوری» 9 ماه قبل دستور داد بانک‌ها برای کاهش آمار چک‌های برگشتی اقدام کنند؛ آن زمان طبق آخرین آمار، کردستان در تعداد چک‌های برگشتی استان دوم کشور بود و اکنون هم استان دوم است؛ خسته نباشید سرپرست!
یکم) 24 مردادماه 1402؛ «علی نوری» 17 روز پس از انتصابش به عنوان سومین سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کردستان با مدیران بانک‌های استان دورهمی کمیسیون هماهنگی بانک‌ها را برگزار کرد.
 
«شاخص چک‌های برگشتی استان از مهمترین نگرانی‌های اقتصادی در حوزه بانک‌هاست؛ همه با هم تلاش کنیم آمار چک‌های برگشتی کاهش یابد؛ شاخص‌های چک برگشتی یکی از عوامل مهم برای تصمیم‌گیری در تخصیص منابع در استان‌هاست؛ بانک‌های استان نگرانی در مورد آمار بالای چک‌های برگشتی را در اولویت اصلی کارهای خود قرار دهند و نسبت به کاهش این آمار اقدام کنند؛ کم‌کاری مدیران بانک‌ها را به هیچ عنوان نخواهم پذیرفت پس همه با هم با یک برنامه منسجم و جهادی تلاش کنیم در آمار چک برگشتی بهبودی حاصل کنیم».
 
این جملات را کانال خبری معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان از قول «نوری» در جلسه مذکور نقل کرده است؛ زمانی که سومین سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کردستان جلسه را برگزار کرده بود طبق آخرین آمار منتشره بانک مرکزی که مربوط به خردادماه 1402 بود، کردستان در تعداد چک‌های برگشتی، استان دوم کشور بود.
 
دوم) 23 اردیبهشت‌ماه 1403؛ «علی نوری» یک بار دیگر در دورهمی کمیسیون هماهنگی بانک‌های کردستان شرکت کرده است؛ آخرین گزارشی که بانک مرکزی درباره آمار چک‌های مبادله‌ای کشور، چند روز قبل از برگزاری این جلسه منتشر کرده مربوط به اسفندماه 1402 است و طبق اطلاعات منتشره در گزارش، کردستان در تعداد چک‌های برگشتی استان دوم کشور است.
 
اگر کسی فکر می‌کند که «علی نوری»، مدیران بانک‌های استان را دور خودش جمع کرده که بازخورد دستور 9 ماه قبلش در شاخص چک‌های برگشتی را ارزیابی کند و به وعده توخالی «کم‌کاری مدیران بانک‌ها را به هیچ عنوان نخواهم پذیرفت» رسیدگی کند، سخت در اشتباه است! بخوانید.
 
آنچه کانال خبری معاونت اقتصادی استانداری از جلسه منعکس کرده در چند جمله کلی زیر خلاصه می‌شود؛ بررسی منابع و مصارف بانک‌ها، چگونگی هدف‌گذاری سیستم بانکی و لزوم وحدت رویه جهت تحقق شعار سال.
 
اما ماجرا به این چند جمله خلاصه نمی‌شود؛ تلخند ماجرا آنجاست که بانک‌ها از جنابش تجلیل کرده‌اند! به چه بهانه‌ای؟ اول: «همگام بودن با نظام بانکی استان و حمایت بی‌دریغ از بانک‌ها» دوم: «تلاش در راستای انتقال و تمرکز منابع مالی شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی به استان».
 
کجاست خط و نشان‌های توخالی «علی نوری» در جلسه مردادماه 1402؟ این بود نتیجه «یک برنامه منسجم و جهادی»؟! چرا پس از نه ماه کردستان در تعداد چک‌های برگشتی هنوز استان دوم کشور است؟ مگر شاخص چک‌های برگشتی استان به گفته جناب سرپرست از مهمترین نگرانی‌های اقتصادی در حوزه بانک‌ها نبود؟ پس چرا این نگرانی 9 ماه است برطرف نمی‌شود؟
 
اما بهانه دوم تجلیل از «نوری» که «انتقال و تمرکز منابع مالی شرکت‌های بزرگ صنعتی و معدنی به استان» عنوان شده است؛ می‌خواهیم با طرح یک سؤال روشن، بار دیگر پرده از واقعیت عملکرد استاندار کردستان و تیم اقتصادی‌اش برداریم.
 
گویا «اسماعیل زارعی‌کوشا»، شنبه 22 اردیبهشت به دیدار مسئولان «کیمیا معدن سپاهان» در بیجار رفته است؛ مسئولان شرکت هم، عکس استاندار را قاب و به رسم یادگار به او تقدیم کرده‌اند؛ کسی مانده که نداند این روزها نام «اسماعیل زارعی‌کوشا» بیش از هر چیز با عکس یادگاری گره خورده است؟ اگر برخورداران از منافع سرشار منابع معدنی کردستان ندانند جای تعجب است!
 
حال سؤال مشخص از سومین سرپرست معاونت (بخوانید ویرانه) اقتصادی استانداری کردستان این است: عواید شرکت کیمیا معدن سپاهان از معادن بیجار چقدر است و منابع مالی حاصل از فعالیت این شرکت در کردستان اگر طبق مصوبه شورای برنامه‌ریزی استان به کردستان منتقل شده در کدام بانک متمرکز است؟
 
کسی از پوپولیست‌ترین استاندار کردستان که از مسئولان کیمیا معدن «قاب عکس» یادگار گرفته انتظار ندارد بانک محل تمرکز حساب‌های آن شرکت را مشخص کند ولی حالا که بانک‌های استان از «علی نوری» تجلیل کرده‌اند بهتر است او فعلاً در مورد این یک فقره و گفته‌هایش در جلسه مرداد 1402 با بانک‌ها برای مردم توضیح دهد.
 
شکست «علی نوری» در انجام وظایفش موضوعی نیست که با پخش خبر تقدیر چند مدیر بانکی از او و برگزاری جشن و دورهمی و صرف نهار از جیب مردم کردستان در مجلل‌ترین هتل سنندج قابل کتمان باشد؛ آنچه افکار عمومی انتظار دارد از خروجی نخستین جلسه سرپرست ناکارآمد با کمیسیون هماهنگی بانک‌ها بشنود بازخورد خط و نشان‌هایی است که 9 ماه قبل کشید نه تصاویر میوه‌های رنگین روی میز جلسات و لبخندهای ملیح در قاب دوربین‌ میرزابنویس‌ها!
 
فرید کریمی
کد مطلب : 669
https://pezhvakkurdestan.ir/vdcebo8pijh8p.9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما

نظرات شما
۱
نظر
منتشر شده : ۱
در صف انتظار : ۰
غیر قابل انتشار : ۰
 
هردم از باغ بری میرسد ،تازه تر از تازه تری می رسد